Zachmurzenie częściowe+13 , poniedziałek 29 maj
Imieniny: Benity, Maksymiliana

Muzyczne opowieści dla mam – koncert na Dzień Matki

typ: Muzyka
rodzaj: Koncert
termin: od 2017-05-28 do 2017-05-28
miejsce: CKK Jordanki, Toruń, ul. Al. Solidarności 1-3
Muzyczne opowieści dla mam – koncert na Dzień Matki

Chór Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu /przygotowanie A. Kaczyński/

Mariusz Smolij /dyrygent/
Toruńska Orkiestra Symfoniczna

W programie:
B. Smetana - Trzy Tańce z opery “Sprzedana Narzeczona”
R. Strauss – Poemat symfoniczny “Przygody Dyla Sowizdrzała”
L. Bernstein - Chichester Psalms
A. Borodin - Tańce Połowieckie z opery “Kniaź Igor”

Koncert z okazji Dnia Matki będzie zbiorem opowieści muzycznych, w którą wybierzemy się wraz z maestro Mariuszem Smolijem, Chórem Akademickim UMK oraz Toruńską Orkiestrą Symfoniczną.

Bedrich Smetana przeszedł do historii z zaszczytnym tytułem twórcy narodowej szkoły w muzyce czeskiej.  Opera Sprzedana narzeczona jest obok wielkiego cyklu poematów symfonicznych Moja Ojczyzna , szczytowym osiągnięciem twórczym tego kompozytora. Jak napisał Alfred Einstein w swojej książce Muzyka w epoce baroku:  W operze tej wszystko jest czeskie: język, stroje, miejsce akcji, przede wszystkim zaś muzyka z tańcami i rytmami zaczerpniętymi z folkloru (…). Tańce, które usłyszymy znakomicie obrazują muzyczny folklor naszych południowych sąsiadów. O ogromnej popularności opery najlepiej świadczy fakt, że już dawno obchodziła ona jubileusz tysięcznego przedstawienia.

Żył ponoć w pierwszej połowie XIV w. w północnych Niemczech, wędrował po miastach i wioskach, psocąc, kpiąc z autorytetów, kłamiąc, uwodząc panny, awanturując się, żebrząc i oszukując. Nie wiadomo, czy Dyl Sowizdrzał istniał naprawdę, czy też jest tylko wytworem ludowej wyobraźni, w każdym razie liczba poświęconych mu baśni, legend i opowiadań jest przeogromna. W 1895 r. do legendy o wiejskim kpiarzu postanowił sięgnąć Ryszard Strauss. Wielbicieli swego talentu zaskoczył wówczas potrójnie: po pierwsze, wracając do sześciu latach przerwy do – zarzuconej, jak mogło się wówczas wydawać – formy poematu symfonicznego, po drugie, wybierając tym razem konwencję komiczną (poprzednie jego dzieła tego gatunku były śmiertelnie poważne), i po trzecie wreszcie, prezentując styl niezwykle dojrzały i kompozytorskie mistrzostwo niedające się porównać z niczym, co do tej pory słyszano. Ucieszne figle Dyla Sowizdrzała olśniewają bogactwem instrumentacji, brawurowo prowadzoną narracją muzyczną i wyrazistym obrazowaniem literackich treści.  

Chichester Psalms to chóralne dzieło Leonarda Bernsteina dla chóru chłopięco-męskiego, kontratenora, i orkiestry bez udziału instrumentów dętych drewnianych z powiększoną grupą instrumentów perkusyjnych i dwoma harfami. Kompozycja została zlecona przez ks Waltera Husseya z Katedry Chichester. Razem z Trzecią Symfonią Kaddish jest to jeden z najbardziej żydowskich kompozycji Bernsteina, z czego Psalmy są spokojniejsze w swoim wyrazie. Teksty, które Bernstein wykorzystał to psalmy (m.in. Psalm 100, 108, 2, 31) w oryginalnym języku hebrajskim. Chichester Psalmy są melodyjne, tonalne ale i nowoczesne. Przez jego wykorzystania motywiczną powtórzeń, jest sens w uświęconym obrzędem. Od chwili prapremiery w Filharmonii Nowojorskiej 15 lipca 1965 roku pod batutą samego kompozytora, okazało się, że Bernstein stworzył magiczną unikalną mieszankę hebrajskiego biblijnego wersetu i chrześcijańskiej tradycji chóralnej; muzyczne przedstawienie nadziei kompozytora do braterstwa i pokoju.

Najpopularniejszym dziełem orkiestrowym Aleksandra Borodina są piękne, arcymelodyjne Tańce połowieckie. Pochodzą one co prawda z II aktu opery Kniaź Igor ale traktowane są jako samodzielny, zamknięty w sobie utwór symfoniczny. Ma on charakter suity opartej na kilku orientalnych melodiach, ujętych w przebogatą kolorystycznie oprawę orkiestralną, podkreślającą wschodnią atmosferę brzmieniowo – nastrojową. Kniaź Igor należy do gatunku wielkiej opery historycznej. Wspomniani w tytule Połowcy to plemię pochodzenia ałtajskiego a cała fabuła opery osnuta jest na staroruskim eposie „Słowo o wyprawie Igora”. Do najświetniejszych fragmentów Kniazia Igora należą wielkie sceny zbiorowe, wykorzystujące specyficzny rodzaj rosyjskiej ludowej polifonii, z których wyróżnić możemy właśnie Tańce połowieckie.

Bilety: 40/30 zł do nabycia:

  • za pośrednictwem strony internetowej http://tos.art.pl/,
  • w kasie CKK Jordanki, Aleja Solidarności 1-3, 87-100 Toruń, tel.: +48 56 64 24 379, czynnej od wtorku do soboty w godzinach: 13:00 – 19:00,
  • na godzinę przed koncertem


Podczas koncertu będzie możliwość bezpłatnego pozostawienia dziecka w wieku 5-10 lat pod opieką wykwalifikowanych animatorów kultury w ramach akcji TOS – „Dzieciaki Sym-foniaki” Zapisów można dokonywać pod numerem:  +48 602 253 809 lub mailem: edukacja@tos.art.pl

powrót do listy imprez